Kattints a mellete lévő gombra!
Mindig csodálattal töltöttek el a hatalmas régi épületek, a monumentális műemlékek. Számomra a gótikus templomok és katedrálisok jelentik az építészet tökéletességét. Ahogyan megkomponáltan állnak harmóniában a tér és a tömeg kettőségében. Ámulatba ejtő, hogy modern számítógépeket és hidraulikus emelőgépet nem ismerő emberek mire voltak képesek a kor technikai színvonalán. Az egyik legkeményebb anyagból, a kőből emelték ezeket a hatalmas épületeket, ám mégis légiesen könnyűnek hatnak, egyik-másik szinte lebeg, dacolva a fizika törvényeivel. Építészeti remekművek, ami által nyomot hagyott építője az elkövetkező évszázadok, talán évezredek számára.
"A gótika az első klasszikus művészet, amely teljesen Európában gyökerezik. A romanika hosszú századokon át érlelődik, és a legváltozatosabb keleti, nyugati, ókori és "barbár" összetevők különböző fokú és arányú egybeszövődése által alakítja ki a maga művészi nyelvezetét... E mozaikszerűséggel szemben a gótika minden tekintetben a nagy egyéniségek művészete" A gótikát sokan azonosítják a katedrálisokkal és Franciaországgal, de talán nem is véletlen, hiszen a katedrális a püspök temploma, ilyen formán pedig a városé, és amit a katedrálisok jelentésükben hordoznak, azt Európában a városok újjászületésével azonosítanak.
„A gótikus művészet a fény és a végtelen sugárzás művészetét hirdeti, amely koncepció magába foglalja az új művészet kulcsát, Franciaország művészetének modelljét”. Ahogyan Albertus Magnus is félreérthetetlenül kinyilvánította: „Azt kell mondanunk, hogy amiként a testi szépséghez szükséges, hogy meglegyen a tagok illő arányossága, és hogy a szín átragyogjon rajtuk, úgy az általános szépség fogalmát illetően is jogos követelmény a meghatározott részeknek vagy hatóerőknek, vagy bármi egyébnek a kölcsönös aránya, s hogy ezeken átragyogjon a forma világossága.” Suger gondosan ügyelt arra, hogy az általa építtetett templomon minél jobban átjuthasson a fény, és az akadálytalanul áramolhasson végig a templom teljes belső terében, hogy az egész épület a misztikus teremtés szimbólumává váljék. Hitte, hogy a templom tündöklő, fényessé vált közegével fényt sugároz, melyet keresztül-kasul átjár az új ragyogás.
Az ember veleszületett képessége a gondolkodás és a képzelőerő. Az öntudatra ébredt elme ezt a képességét egyre merészebben használja fel, hogy megvalósítsa ideáit. Mindig is vágytunk a magasba, szerettük volna, ha semmi nem választ el az égtől. Meg akartuk próbálni a lehetetlent, megérinteni az eget, a mennyek kapuját. Talán ez a belső erő is hajtotta az építőt. Szeretett volna minél magasabbra jutni, minél közelebb kerülni a teremtőhöz, tudatni vele, hogy itt vagyunk és tekintetünket az ég felé emeljük, melynek irányát a katedrálisok tornyai mutatják számunkra. Ezek az épületek külső megjelenésükben, egy szépen megkomponált zeneműre hasonlítanak, ahol rendben egymás után sorakoznak a hangjegyek, egyik a másik után, és összességében egy harmóniává állnak össze. A gótikus katedrálisok is megkomponált remekművek, mert ahogy a szikrázó nap ráveti fényét, azonnal megszólal. Kontúrjai izgalmas játékba kezdenek szemlélője számára. Csipkézett falak, légiesen könnyed támoszlopok, függönyszerűen leomló hatalmas, díszes üvegfelületek, amik külön játékot kölcsönöznek a fénynek. Ez igazi harmónia, ami mentes a disszonanciától. Amint belépünk a csodálatos építmény kapuján, egy egészen más világban, a tér egy másik dimenziójában találjuk magunkat. Talán átélhetjük egy pillanatra a találkozást a transzcendens világgal. Elképesztően hatalmasnak tűnik a belső tér, - némileg ijesztően is hat -, mert olyan elveszettnek, olyan esendőnek érezhetjük magunkat a magasba törő tartóoszlopok tövében, mint az éjszakai tenger végtelenében sodródó hajó. Felettünk a boltozat, mint díszes ég borul fölénk, a káprázat megannyi formájában. Az üvegeken át a fény, a szivárvány minden színében pompázva járja át a belső tér valamennyi szegletét, követve a nap méltósággal teli vonulását, amint az földre hintett sugaraival, igazi szentéllyé varázsolja a katedrálist. Itt megszűnik a tér és idő fogalma. Itt átélhetjük a pillanat varázsát, amikor a lélek bejárhatja a katedrálist, amikor megérint minket a végtelen érzése. A végtelen érzete mégsem nyomaszt, mert valami nyugalmat áraszt a szakrális térben, ami megfoghatatlan és érthetetlen, de mégis érezzük jelenlétét. Talán ezt érezhette át Roger apát is, amikor belépett templomába. A katedrálisok megjelenésükben olyan magasztosak és tekintélyt parancsolóak, hogy képtelenség levenni róluk a tekintetet. Ami mindig is zavarba ejtett velük kapcsolatban, hogy ekkora tömeget, hogyan lehet megtartani, olyan vékony oszlopokkal, amiről azt képzelnénk, hogy pálcika módjára roppannának össze. Gyerekkoromban azt hittem, hogy csupán a még tökéletesebb díszítés miatt van annyi íves támaszték, hogy ezzel is szebb külsőt kölcsönözzön a katedrálisnak. Aztán megtanultam, hogy az épületen belül keletkező nyomást és feszültséget vezették le ezeken a külső támíveken, amik segítségével lehetőség nyílott arra, hogy még magasabbra törjenek, és még nagyobb tereket hidaljanak át. Tették mindezt, Isten dicsőségére. Legalább is, így hitték. „Az elképzelés, a gótikus építészet alapgondolata, Észak-Franciaországban született, és nemcsak technikai újítás volt, felfedezték, hogy a keresztboltozat elve tovább fejleszthető, és lehetővé tesz olyan megoldásokat, amelyekről a normann mesterek álmodni sem mertek.” „A kor gondolatvilágának kifejezésére, törekvéseinek megvalósítására egységes hatású, áttekinthető, fénnyel elárasztott, hatalmas méretű, magasba törő tereket és ezeket érzékeltető épülettömegeket hozott létre. Mindezzel az anyag, szerkezet és forma harmonikus arányokra épülő, tökéletes egységét teremtette meg. Így jött létre először az antik építészettől elszakadó, bár egyes elemeit átformálva felhasználó, önálló európai stílus.”
Meghonosodásában a ciszterciek, majd fokozódóan a kolduló rendek: ferencesek és domonkosok templom- és kolostorépítkezéseinek volt jelentős szerepe. Kezdetben francia, majd németországi mesterek munkájának a jellegzetességei mutatkoznak. Utóbb a szomszédos Ausztria, Csehország és Szilézia gótikus építészetének hatása erősödik a területükről hívott és részben itt letelepedő mesterek révén. A hazai gótika korai szakasza a XIII. század második felére és a XIV. század elejére, virágkora Nagy Lajos és Zsigmond uralkodására, késő virágzása Mátyás és II. Ulászló korára esik. A magyarországi gótika alkotásai méreteikben és kiképzésükben szerények. A francia és a német gótika erősen tagolt templomtömegeivel szemben a lényegesen kisebb hazai templomok inkább zárt, tömbszerű megjelenésűek, homlokzataik egyszerűbbek, kevésbé áttörtek. Gótikus építészetünk alkotásai a töröktől megszállt területeken jórészt elpusztultak. Emlékei jobbára az ország mai területének töröktől meg nem szállt nyugati, északi és északkeleti vidékein, továbbá a Felvidéken és Erdélyben maradtak ránk.
„Az adatokból 1251 óta ismert várat, amelynek gótikus formája a 14. század végétől birtokos Garaiak és utódaik, Corvin János, Enyigi Török Imre, majd bajnai Both András idejében alakult ki, a 16. század elején Perényi Imre nádor építtette át reneszánsz formában. 1519-1510-ben Perényi a Csehországban tartózkodó király helytartója, egyben pedig horvát bán is volt. Siklós átépítésére az így szerzett többletjövedelem adhatott lehetőséget, az tehát 1509 után kezdődhetett.” Kétségtelen, hogy rendkívül szép reneszánsz kőfaragásokat találhatunk a siklósi várban, de ne feledkezzünk meg a gótikus kápolnáról és a legújabb rekonstrukciós munkálatoknak (2014) köszönhetően napvilágot látott szenzációszámba menő gótikus leletekről sem. „ A siklósi vár kőtára őrzi azokat a további faragványokat, amelyek az 1964-1968 között végzett ásatásból kerültek elő (Czeglédy Ilona).” „ A korábbi kutatók (Gerő László, Czeglédy Ilona) a kápolnát teljes egészében a Garaiaknak tulajdonították, míg későbbi publikációikban a hajónak – az utolsó Garaiak idején – szentéllyel való bővítéséről írtak. A reneszánsz elemeket mindig a Perényiek átalakításához kötötték.” „A középkori eredetű vár kápolnája a XIV. század végén épült. Csaknem négyzetes hajójából a vastag várfalat áttörő, széles, csúcsíves diadalívvel nyílik a várfal elé kiugró, sokszögzáródású, támpilléres szentély. A hajó nyugati végében vékony reneszánsz oszlopok közötti ívek és három csillagboltozat támasztják alá a karzatot. A Garaiak gótikus várának legjelentősebb műemléki maradványa ez a kápolna. Az egyhajós tér függönyíves ablakokkal áttört, gótikus szentélyben végződik. A kápolna bejáratához oszlopokon álló karzatos előcsarnok csatlakozott. A gótikus szentély átépítése éppúgy a Perényiekhez köthető, mint a Perényi címeres reneszánsz berendezés (karzat, pasztofórium, oratóriumablak).” A szentélyben van elhelyezve Perényi Imre címertáblájának töredéke. A szentélyben található továbbá gróf Benyovszky Móric és gróf Batthyány Kázmér sírja is. A 2010-ben megkezdett rekonstrukciós munkálatok során a gótikus várkápolna falkutatása is elkezdődött. A régészeti feltárásokat és kutatásokat Bartos György régész-művészettörténész és Juan Caballo régész irányításával kezdték meg. A kutatás megkezdése után láthatóvá vált, hogy több átépítés is történt a Garák ideje óta. A padozat felbontása, valamint a bejárati rész megkutatása során több olyan anomáliát is találtak a kutatók, amelyek nem illettek bele az eddig megismert és feltételezett szerkezeti elrendezésébe. A kápolna tagolása és padló szintjének eltolása is jól mutatta, hogy a szentély legelső része négyzet alapú volt és szervesen kapcsolódott a gótikus szárnyhoz (keleti oldal). Míg a szentély félköríves része később került kialakításra. Az előzőekben jelzett kutatást, már megelőzte egy 2004-ben zajlott kutatás is, amely a belső udvari homlokzatot (keleti és déli szárny), valamint a keleti gótikus szárny belső kutatásait foglalata magában. A kápolnához északról csatalakozó keleti palotaszárny és a homlokzat falkutatása során figyeltek fel Bartos Györgyék arra, hogy a kápolna addig elfogadott, egyperiódusú építéstörténetébe nem illeszkednek az a jelenségek, amelyeket ekkor tártak fel. „A keleti palota udvari homlokzatának és a kápolna falának csatlakozását vizsgálva úgy találták, hogy a homlokzati fal dél felé továbbfutó síkjához utólag építették a kápolna nyugati tömbjének falát. E tömböt határoló két falát kívülről egységes szerkezetűnek látták – rajtuk a 18. században elbontott reneszánsz loggia nyomaival -, csak a nyugati fal alapozásában találtak 2006-ban egy határozott elválást, a mai északnyugati saroktól 130 cm-rel délre, ami egy korábbi, keskenyebb épület északnyugati sarka volt. Ez a korábbi épület összefügghetett a Czeglédy Ilona által ide feltételezett 13. századi belső kapuval is, de datálásához, alaprajzi rendszeréhez további információkat csak a kápolnahajó régészeti ásatásától remélhettek.” A siklósi vár másik jellegzetes késő gótikus emléke, a Garai család idején épült késő gótikus zárt erkély is. Közismert a Szakál Ernő által rekonstruált gótikus zárterkély a déli homlokzaton, de az már kevésbé, hogy ennek környezetét a homlokzaton, valamint belső terében a figurális konzolokat színes festés fedte. A család vagyonának köszönhetően megengedhette magának, hogy siklósi rezidenciáját átépítse, felújítsa. Az építkezésről egy feliratos kő is tanúskodik. A gótikus zárt erkély a vár homlokzatának egy jellegzetes díszévé vált. A déli oldal első emeletén található, amely terembe utólag egy Perényi címeres reneszánsz kandalló is bekerült. A helyiek gyakran emlegetik ezt a termet Zsigmond szobának, mert a szóbeszéd szerint itt tartották fogva Zsigmond királyt 1401-ben. Természetesen erre nincs bizonyíték, de nem is zárható ki.
Bár nem gótikus építmény, de a falkutatások alkalmával bukkantak rá egy imafülkére, amit a hatvanas években zajló nagy átépítés során sem találtak meg. Vélhetően Kanizsai Dorottya imafülkéje lehetett. Elképzelhető, hogy egykoron ez volt a „rosarium”. A vár déli részében található, fallal övezett szorost hívták Dorottya kertnek, ahova a rekonstrukció során rózsalugasokat, rózsakertet (rosarium) terveztek, de a falkutatás során megtalált imafülkében nagyon szépen megmaradt falfestésen, jól láthatóak a körbefutó rózsamotívumok, amik rózsafüzért mintáznak, ezért nem elképzelhetetlen, hogy Kanizsai Dorottya rózsakertje nem is létezett, mert valójában a saját imafülkéjét hívhatták rosariumnak. „A Szűz Máriához intézett imádságfüzért latinul rosariumnak nevezték, ami rózsakertet is jelent. Talán ebben kereshetjük annak a helyi hagyománynak a gyökerét, amely Kanizsai Dorottyának, Perényi Imre nádor feleségének, Siklós reneszánsz nagyasszonyának „híres rózsakert”-jét emlegeti a várban.” Az imafülke megtalálása viszont régészeti szenzáció. Vélhetően a török megszállók által befalazott, közel ötszáz éves imafülkét tártak fel a vár első emeletén, a várkápolna falának tövében. Az imafülke feltárásának előzményét az adta, hogy egy török kori minaret részeit keresték a kutatók 2010-ben, amikor is rábukkantak az értékes leletre. „A vár 1686. októberi sikeres keresztény ostromát ábrázolják a legkorábbi metszetek. Ezeken fontos elemként szerepel a belső várban egy minaret, de ez nem látható Michael Wening 1687-ben már bizonyosan a helyszínen készült és részleteiben is pontos metszetén. Annál érdekesebb, hogy egy hasonló torony feltűnik egy XVIII. századi céhlevélen és egy XIX. századi várábrázoláson is.” Ezért keresték a kápolnától délre lévő emeleti helyiség sarkában az esetleges török eredetű torony nyomait. A helyiség vastag homlokzati falában egy befalazott kamrát találtak, és ekkor döbbentek rá, hogy nem az egykori minaret bejáratát találták meg, hanem egészen mást, egy kisméretű imafülkét, amiben figurális festés nyomaira leltek.
A siklósi vár III. ütemének (2014) felújítása kapcsán került elő egy rendkívül szép, részleteiben aprólékosan kidolgozott, értékes gótikus lelet. A fájdalmas Krisztust ábrázoló kőfaragás különlegessége, hogy festett. A Krisztust ábrázoló szobor stigmái vörössel lettek megfestve, amelyet jól konzervált a homlokzati fal amelyben megtalálták. Vélhetően ezt is az oszmán előrenyomulás miatt mozdíthatták el a kápolnából, és helyezték el a falban. A török hódoltság kezdetének időpontjára datálható a szobor elrejtése, ez 1543-ban lehetett. A fájdalmas Krisztust ábrázoló relief feltárási helye, a vár nyugati homlokzatának első emeleti falrészében, a barbakán nyaktagja végében lévő boltív felett volt. Azért is okozott nagy örömöt és meglepetést a lelet megtalálása, mert a vár legrégebbi része a déli és keleti szárny, amelyeket már a hatvanas években és a vár jelenlegi felújításának I. és II. ütemében, azaz 2009-2011 között megkutattak, de jelentős leletekre nem bukkantak. A régészeti szempontból kevésbé jelentős nyugati szárny homlokzati falából viszont három értékes lelet is előkerült. Az egyik a már említett fájdalmas Krisztus, a másik egy kb. 70 cm hosszú 40 cm átmérőjű festett gótikus kődarab, amelyet egy oroszlán-címeres faragás díszit. A harmadik lelet pedig a Szakály Ernő által 1971-ben rekonstruált déli szárny homlokzatán lévő gótikus zárterkély boltozatának egy eredeti darabja. „A kutatás legvégén, utolsó darabként egy szenzációs lelet került elő: egy igen finoman megmunkált kőhasáb az alaposabb vizsgálat, majd a kibontás során igazi műalkotásnak bizonyult. A kiváló szobrászmunkával készült relief Fájdalmas Krisztust (latinul: Vir dolorum) ábrázolja a sebeivel. A kutató valószínűnek látja, hogy a szobor a Garai-kori (még az 1507-15 között felépített szentély nélkül működő) várkápolnához tartozott, talán egy szentségtartó, vagy inkább egy oltár felső elemeként, amely a vár és a kápolna Garai Jób-féle átalakításakor készülhetett.” A Krisztus szobrot bizonyára gondos körültekintéssel helyezhették oda, mivel a feltárás során jól kivehetően látszott, hogy ahová befalazták, azt a helyet úgy készítették elő, hogy megóvja a szobrot. Kötőanyaggal és apró cserepekkel bélelték, majd a behelyezett szoborra szintén apró cserepeket és kötőanyagot, majd nagyobb cserepeket helyeztek. Ezt követően került sor a teljes befalazására. Az általam készített kép a lelet helyét mutatja még a kiemelés előtt, míg a második kép a kiemelést követő percekben készült. Hatalmas élmény volt Bartos György társaságában kiemelni a leletet, majd azt a külső állványzatról óvatosan beemelni a vár ablakán. Közben azon izgultam, hogy a lelet nehogy megbillenje, nehogy megcsússzon, mert hatalmas kár lett volna, ha az ingatag állványzatról két emelet mélységbe lezuhan. Szerencsére sikerült biztonságba helyeznünk. Megtisztítás után méltó helyére helyeztük, azaz visszavittük a várkápolnába. A nagyközönség ott tekintheti meg.
The Gothic of Siklós Castle
The Gothic of Siklós Castle and the beauty and uniqueness of the Gothic find found in 2014
I have always been filled with admiration for the huge old buildings, the monumental monuments. For me, Gothic churches and cathedrals represent the perfection of architecture. How they stand in harmony in the duality of space and mass. It is astonishing what people who did not know modern computers and hydraulic lifting machines were capable of at the technical level of the time. These huge buildings were built from one of the hardest materials, stone, but they still seem airy and light, some of them almost float, defying the laws of physics. Architectural masterpieces, through which their builder left a mark for centuries, perhaps millennia, to come.
"Gothic is the first classical art that is completely rooted in Europe. Romanesque matures over long centuries and develops its own artistic language through the interweaving of the most diverse Eastern, Western, ancient and "barbarian" components in varying degrees and proportions... In contrast to this mosaicism, Gothic is in every respect the art of great individuals." Many people identify Gothic with cathedrals and France, but perhaps it is no coincidence, since the cathedral is the church of the bishop, and in this form, of the city, and what cathedrals carry in their meaning is identified in Europe with the rebirth of cities.
"Gothic art proclaims the art of light and infinite radiance, a concept that contains the key to the new art, the model of the art of France." As Albertus Magnus clearly stated: “We must say that just as it is necessary for bodily beauty that the members should have a proper proportion, and that the color should shine through them, so it is a legitimate requirement for the concept of general beauty that the mutual proportion of the specific parts or powers, or whatever else, should shine through them.” Suger carefully ensured that the light could penetrate the church he had built as much as possible and flow unhindered throughout the entire interior of the church, so that the entire building would become a symbol of mystical creation. He believed that the church, with its radiant, luminous medium, radiated light, which was permeated throughout by the new radiance.
On the significance of Gothic architecture
The innate ability of man is thinking and imagination. The mind that has awakened to self-awareness uses this ability more and more boldly to realize its ideas. We have always longed for heights, we wanted nothing to separate us from the sky. We wanted to try the impossible, to touch the sky, the gates of heaven. Perhaps this inner force also drove the builder. He wanted to get as high as possible, to get as close as possible to the creator, to let him know that we are here and raise our gaze to the sky, the direction of which is shown to us by the towers of the cathedrals. In their external appearance, these buildings resemble a beautifully composed piece of music, where the notes line up neatly one after the other, one after the other, and together they form a harmony. Gothic cathedrals are also composed masterpieces, because as soon as the sparkling sun shines on them, they immediately sound. Its contours begin an exciting game for the observer. Laced walls, airy light pillars, huge, decorative glass surfaces falling like curtains, which lend a special play to the light. This is true harmony, free from dissonance. As soon as we enter the gate of the magnificent building, we find ourselves in a completely different world, in another dimension of space. Perhaps we can experience for a moment the encounter with the transcendent world. The interior seems amazingly vast - it also seems somewhat frightening - because we can feel so lost, so fragile at the foot of the soaring pillars, like a ship drifting in the infinity of the night sea. Above us, the vault, like an ornate sky, looms over us, in all its forms of illusion. Through the glass, the light, resplendent in all the colors of the rainbow, travels through every corner of the interior, following the dignified procession of the sun as it casts its rays on the ground, transforming the cathedral into a true sanctuary. Here, the concept of space and time ceases. Here we can experience the magic of the moment when the soul can walk through the cathedral, when we are touched by its sense of infinity. Yet, its sense of infinity does not oppress us, because it infuses a certain calm in the sacred space, which is intangible and incomprehensible, but we still feel its presence. Perhaps this is what Abbot Roger felt when he entered his church. Cathedrals are so majestic and commanding in their appearance that it is impossible to take your eyes off them. What has always puzzled me about them is how such a large mass can be supported by columns so thin that we would imagine they would snap like sticks. As a child, I thought that the reason for the more perfect decoration was that there were so many arched supports, to give the cathedral a more beautiful appearance. Then I learned that the pressure and tension generated inside the building were transferred through these external buttresses, which made it possible to reach even higher and span even larger spaces. They did all this for the glory of God. At least, that's what they believed. "The idea, the basic idea of Gothic architecture, was born in northern France, and it was not only a technical innovation, they discovered that the principle of the cross vault could be further developed and made possible solutions that the Norman masters had not even dared to dream of." “To express the world of thought of the era and realize its aspirations, he created clear, light-flooded, enormous, soaring spaces with a unified effect, and building masses that reflected these. With all this, he created a perfect unity of material, structure, and form based on harmonious proportions. Thus, for the first time, an independent European style emerged, breaking away from ancient architecture, although using some of its elements in a modified form.”
Gothic architecture of Hungary (briefly)
The church and monastery constructions of the Cistercians, and then increasingly of the mendicant orders: Franciscans and Dominicans, played a significant role in its establishment. Initially, the characteristics of the work of French and then German masters are evident. Later, the influence of the Gothic architecture of neighboring Austria, Bohemia and Silesia strengthens through the masters invited from their territories and partly settling here. The early phase of Hungarian Gothic falls on the second half of the 13th century and the beginning of the 14th century, its heyday falls on the reigns of Louis the Great and Sigismund, and its late flowering falls on the reigns of Matthias and Władysław II. The works of Hungarian Gothic are modest in size and design. In contrast to the strongly articulated church masses of French and German Gothic, the significantly smaller Hungarian churches have a more closed, block-like appearance, their facades are simpler and less open. The works of our Gothic architecture were largely destroyed in the areas occupied by the Turks. Its memories have survived mostly in the western, northern and northeastern regions of the country's present-day territory that were not occupied by the Turks, as well as in the Highlands and Transylvania.
The castle chapel and the Gothic balcony in Siklós
"The castle, known from the data since 1251, whose Gothic form developed from the end of the 14th century during the time of the Garai family and their successors, János Corvin, Imre Török of Enyigi, and then András Both of Bajna, was rebuilt in Renaissance style by Palatine Imre Perényi at the beginning of the 16th century. In 1519-1510, Perényi was the king's governor in Bohemia and also the Croatian ban. The additional income thus obtained may have provided the opportunity for the reconstruction of Siklós, so it could have begun after 1509." There is no doubt that we can find extremely beautiful Renaissance stone carvings in Siklós Castle, but let us not forget the Gothic chapel and the sensational Gothic finds that came to light thanks to the latest reconstruction works (2014). “The stone museum of Siklós Castle preserves the additional carvings that were found during the excavations carried out between 1964 and 1968 (Ilona Czeglédy).” “Previous researchers (László Gerő, Ilona Czeglédy) attributed the chapel entirely to the Garai, while in their later publications they wrote about the expansion of the nave with a sanctuary – during the time of the last Garai. The Renaissance elements were always linked to the transformation by the Perényis.” “The chapel of the medieval castle was built at the end of the 14th century. From its almost square nave, a wide, pointed triumphal arch pierces the thick castle wall, and opens into a polygonal sanctuary with buttresses, projecting in front of the castle wall. At the western end of the nave, arches between thin Renaissance columns and three star vaults support the gallery. This chapel is the most significant monument remnant of the Gothic castle of the Garaiak. The single-nave space ends in a Gothic sanctuary pierced by curtain-arched windows. A colonnaded vestibule on columns was connected to the entrance of the chapel. The reconstruction of the Gothic sanctuary can be linked to the Perényis as well as the Renaissance decoration with Perényi coats of arms (carport, pastophorium, oratory window).” A fragment of the coat of arms of Imre Perényi is placed in the sanctuary. The sanctuary also contains the tombs of Count Móric Benyovszky and Count Kázmér Batthyány. During the reconstruction works that began in 2010, the wall research of the Gothic castle chapel also began. The archaeological excavations and research were started under the direction of archaeologist and art historian György Bartos and archaeologist Juan Caballo. After the research began, it became apparent that several reconstructions had taken place since the time of the Garák. During the opening of the floor and the research of the entrance part, the researchers found several anomalies that did not fit into the previously known and assumed structural arrangement. The division of the chapel and the shift of the floor level also clearly showed that the very first part of the sanctuary was square-based and organically connected to the Gothic wing (eastern side). While the semicircular part of the sanctuary was built later. The research indicated above was preceded by a research conducted in 2004, which included the inner courtyard facade (east and south wings) and the interior research of the eastern Gothic wing. During the research of the eastern palace wing and the facade wall connecting to the chapel from the north, György Bartos noticed that the phenomena that were discovered at that time did not fit into the previously accepted, single-period construction history of the chapel. “Examining the connection between the courtyard facade of the eastern palace and the chapel wall, they found that the wall of the western block of the chapel was built later on to the plane of the facade wall that continued southward. The two walls that bound this block were seen as having a uniform structure from the outside – with traces of the Renaissance loggia demolished in the 18th century – but in 2006 a definite separation was found in the foundation of the western wall, 130 cm south of today’s northwest corner, which was the northwest corner of an earlier, narrower building. This earlier building could also be connected to the 13th-century inner gate assumed by Ilona Czeglédy, but further information on its dating and floor plan could only be expected from the archaeological excavation of the chapel nave.” Another characteristic late Gothic monument of the Siklós castle is the late Gothic closed balcony built during the time of the Garai family. The Gothic enclosed balcony on the southern facade reconstructed by Ernő Szakál is well known, but less so is the fact that its surroundings on the facade and the figural consoles in the interior were covered with colorful painting. Thanks to the family's wealth, they could afford to rebuild and renovate their residence in Siklós. An inscribed stone also testifies to the construction. The Gothic enclosed balcony became a characteristic decoration of the castle facade. It is located on the first floor of the southern side, and a room with a Renaissance fireplace with the Perényi coat of arms was later added to this room. Locals often refer to this room as Sigismund's room, because according to rumors, King Sigismund was held prisoner here in 1401. Of course, there is no evidence for this, but it cannot be ruled out either.
The rosarium, or the half-millennium prayer room
Although it is not a Gothic building, a prayer room was discovered during the wall excavations, which was not found during the major reconstruction in the sixties. It was probably Dorottya Kanizsai's prayer room. It is conceivable that this was once the "rosarium". The walled strait in the southern part of the castle was called Dorottya's garden, where rose arbors and a rose garden (rosarium) were planned during the reconstruction, but the wall painting in the prayer room found during the wall excavations has preserved very well, and the surrounding rose motifs, which resemble a rosary, are clearly visible, so it is not inconceivable that Dorottya Kanizsai's rose garden did not even exist, because in fact she could have called her own prayer room a rosarium. “The prayer beads addressed to the Virgin Mary were called rosarium in Latin, which also means rose garden. Perhaps this is where we can look for the roots of the local tradition that mentions the “famous rose garden” in the castle of Dorottya Kanizsai, the wife of Palatine Imre Perényi, the Renaissance great-grandmother of Siklós.” The discovery of the prayer room, however, is an archaeological sensation. A nearly five-hundred-year-old prayer room, presumably walled up by the Turkish invaders, was discovered on the first floor of the castle, at the base of the castle chapel wall. The excavation of the prayer room was preceded by the fact that the researchers were looking for parts of a Turkish-era minaret in 2010, when they came across the valuable find. “The earliest engravings depict the successful Christian siege of the castle in October 1686. On these, a minaret is an important element in the inner castle, but it is not visible in Michael Wening’s engraving, which was certainly made on site in 1687 and is also accurate in its details. It is all the more interesting that a similar tower appears on an 18th-century guild charter and on a 19th-century castle depiction.” That is why they searched for traces of a possible tower of Turkish origin in the corner of the upstairs room south of the chapel. They found a walled-in chamber in the thick facade wall of the room, and then they realized that they had not found the entrance to the former minaret, but something completely different, a small prayer niche, in which they found traces of figurative painting.
The Sorrowful Christ, or one of the most beautiful Gothic finds (September 2014)
An extremely beautiful, meticulously crafted, valuable Gothic find was discovered during the renovation of the third phase of the Siklós Castle (2014). The special feature of the stone carving depicting the Sorrowful Christ is that it is painted. The stigmata of the statue depicting Christ were painted red, which was well preserved by the facade wall in which it was found. It is likely that this was also moved from the chapel due to the Ottoman advance and placed in the wall. The statue's hiding can be dated to the beginning of the Turkish occupation, which could have been in 1543. The relief depicting the suffering Christ was discovered in the first-floor wall of the western facade of the castle, above the arch at the end of the neck of the barbican. The discovery of the find was also a great joy and surprise because the oldest parts of the castle are the southern and eastern wings, which were already explored in the sixties and in the I. and II. phases of the current renovation of the castle, i.e. between 2009-2011, but no significant finds were found. However, three valuable finds were also found from the facade wall of the western wing, which is less significant from an archaeological point of view. One is the aforementioned suffering Christ, the other is a painted Gothic stone piece of approx. 70 cm long and 40 cm in diameter, decorated with a lion-coat carving. The third find is an original piece of the vault of the Gothic balcony on the facade of the southern wing reconstructed by Ernő Szakály in 1971. “At the very end of the research, as the last piece, a sensational find was found: a very finely crafted stone block that proved to be a true work of art upon closer examination and then during the excavation. The relief, made with excellent sculptural work, depicts the Painful Christ (Latin: Vir dolorum) with his wounds. The researcher believes it is likely that the statue belonged to the castle chapel of the Garai era (still functioning without a sanctuary, built between 1507-15), perhaps as a sacristy, or rather as the upper element of an altar, which could have been made during the transformation of the castle and chapel by Jób Garai.” The statue of Christ must have been placed there with great care, since during the excavation it was clearly visible that the place where it was walled up was prepared in such a way as to protect the statue. They lined it with a binder and small tiles, then small tiles and binder were also placed on the inserted statue, then larger tiles. After that, it was completely walled up. The picture I took shows the location of the find before it was removed, while the second picture was taken minutes after it was removed. It was a great experience to remove the find in the company of György Bartos, and then carefully lift it from the external scaffolding into the castle window. In the meantime, I was worried that the find would not tip over or slip, because it would have been a huge loss if it had fallen two stories from the unstable scaffolding. Fortunately, we managed to get it to safety. After cleaning, we placed it in its rightful place, that is, we took it back to the castle chapel. The general public can see it there.
1543-ban sajnos Siklós vára is elesett.
Siklós ostromáig és elestéig hosszú volt az út. Amikor Siklós várát Szulejmán csapatai ostrom alá vették, ekkora az Oszmán Birodalom már világbirodalommá terebélyesedett. Szulejmán szultán, Siklós ostromát megelőzően, 1526. augusztus 29-én a magyar haderőre súlyos csapást mért. Ebben a csatában II. Jagello Lajos magyar király is elesett, aki szinte még gyerekként vett részt az ütközetben. A szultán csapatai a győzelmet követően nem vonultak tovább, pedig Siklós vára egy kőhajításnyira volt. Érzékeltetve a távolságot, abból a térségből szabad szemmel is jól látható a Szársomlyó és a Tenkes. Ennek ellenére mégsem indult meg a sereg, pedig az a haderő menetből el tudta volna foglalni a várat. Szulejmán miért csak 17 évvel a mohácsi csata után döntött Siklós elfoglalása mellett? Röviden nézzük az előzményeket. A birodalom története és fejlődési ideje viszonylag rövid, hisz valamikor az 1280-as évek táján bontakozik ki, és a század végére születik meg az oszmán állam. Mintegy 400 sátornyi türkmén nomád alapítja meg a későbbi világbirodalmat, amely a korszak meghatározó tényezőjévé válik. Oszmán volt az államalapító, akiről a birodalom a nevét is kapta. Szulejmán 1520-as trónra kerülésekor a birodalom közel 1,5 millió km2 kiterjedésű volt, halálakor már elérte a 2,5 millió km2-t. A hódításokban résztvevő janicsár elitcsapatot (új sereg), valamikor az 1360-as évek táján hozták létre. A hadsereg lételeme a hódítás volt, ennek következtében a birodalom rendkívül expanzív hatalommá vált. Szulejmán nem sokat késlekedik, már 1521-ben komoly csapást mér a déli várrendszerünkre. Elfoglalja a kulcsfontosságú Nándorfehérvárt. A támadás a lehető legrosszabbkor ér bennünket, ugyanis II. Jagello Ulászló halálával a kiskorú II. Lajos örökölte a trónt, aki helyett a királyi tanács kormányzott, miközben a rendi anarchia folytatódott, ami az ország védelmi képességét is csökkentette. Nem kellett sokat várni a következő csapásra. Ez 1526-ban Mohácsnál bekövetkezett, ez azonban nem jelentette az ország teljes pusztulását és a függetlenség megszűnését, mert Szulejmán elsődleges célja Bécs elfoglalása volt (1529 és 1532) és nem Magyarország területi megszállása. A kivonulás után másfél évtizedet kaptunk, hogy rendezzük sorainkat és felkészüljünk a következő támadásra. Ez 1541-ben meg is történt, ami Buda elvesztését jelentette. Ennek azonban egyik előzménye volt a Ferdinánd és Szapolyai által 1538-ban megkötött váradi béke. Ebben a megállapodásban Szapolyai belegyezett, hogy halálakor az általa birtokolt országrész is Ferdinándra szálljon. Közben híveit fiára, a csecsemő János Zsigmondra eskette fel. Fráter György az uralkodó halálát követően a csecsemő trónörökös gyámja és egyben az ország kormányzója lett. Szapolyai halála után Ferdinánd, a Roggendorf generális által vezetett fegyveres csapatokkal kívánt érvényt szerezni a váradi békében foglaltaknak. Megtámadta Budát, ezért Werbőczy és György barát a szultánhoz fordult segítségért. Köztudott, hogy Fráter György kiváló diplomata volt, de 1541-ben tévedett. Ennek köszönhetően, mivel „hívták”, Szulejmán bevonult az országba és szinte kardcsapás nélkül elfoglalta Budát, az ország szívét. Ez volt az igazi Mohács, hisz ekkor vesztettük el függetlenségünket és ekkor szakadt az ország három részre. Az ezt követő végvári harcokat is Fráter Györgynek köszönhetjük. Buda eleste után, még 1541 végén, Ferdinánddal megkötötte a gyalui egyezményt, ami a váradi békeszerződés megerősítése lett volna. Ennek köszönhetően Ferdinánd 1542-ben megpróbálta Buda visszafoglalását, de kudarccal járt. A szultán pedig Buda védelme miatt úgy döntött, hogy kiszélesíti a megszállt területrészt, ami a birodalmat összeköti Budával. Ezen tervének véghezvitele érdekében, 1543-ban ismét sereggel vonult az ország ellen. Ekkor elesett Siklós (1543. július 7.), valamint Pécs, Székesfehérvár, Esztergom és Visegrád is.
Néhány szó Siklós ostromáról.
Szulejmán előre küldte Ahmed pasát, hogy vonuljon Siklós alá. A vár védelmét vezető Vas Mihály kapitány visszautasította a pasa megadási felszólítását és felkészült a védekezésre. Az ostromlók felállították ütegeiket, amelyek a nyugati, és a déli oldalt támadták igen hatékonyan. Időközben Szulejmán is megérkezett, így teljessé vált a várat ostromló sereg. Az ostrom során a védők két alkalommal is kitörtek és a közelebb tolt ágyúk közül hetet megrongáltak, négyben kárt okoztak, továbbá 21 támadót foglyul ejtettek. A várvédelem azonban hamarosan szembesült azzal, hogy nem tudja viszonozni a tüzet, mert lövegeiket nem tudták ellátni megfelelő munícióval. Az ellenség így képes volt közelebb vinni állásait és ostromrést ütni a falakon, ezzel előkészítették az általános támadást. Sajnos az ostromlók július 3-án bejutottak és elfoglalták a külső várat. Azonban Vas Mihály vezetésével a védők tartották magukat és július 3-5. között a belső várból több ostromot is visszavertek, de az ellenállásuk napról, napra gyengült, míg végül a várkapitány úgy döntött, hogy szabad elvonulás esetén feladja a várat. A vár feladásáról július 7-én megállapodott, ennek értelmében a siklósi várvédők szabadon elvonulhattak.
Folytatva az ostrom előtti gondolatmenetet, Fráter tovább ügyködött, és 1549-ben a nyírbátori szerződésben újabb kísérletet tett az ország egységesítésére. Ferdinánd, hogy a szerződésnek nyomatékot szerezzen, még lányát is János Zsigmondnak ígérte lemondása esetén. Fráter Györgynek a sorozatos diplomáciai ügyeskedése 1551-ben az életébe került, Szulejmán pedig 1552-ben ismét támadást intézett az ország ellen területe további kiszélesítése, valamint a Felvidék és Erdély elszakítása végett. Ekkor elesett Temesvár, Szolnok, Szécsény és Veszprém, de Eger védői meggátolták a terv befejezését. Szulejmán nem mondott le nagy tervéről, hogy meghódítsa Bécset, ezért 1566-ban újabb hadjáratot indított, de Szigetvár ostromakor meghalt. A halála utáni 1568-ban megkötött drinápolyi szerződés végre lezárta az ország elleni hadjáratokat, ami hosszabb időre békét hozott, de megmaradt az ország hármas területi tagolása is. Ezt erősítette meg az I. Miksa és János Zsigmond között létrejött speyeri egyezmény, amelyet joggal tekinthetünk az Erdélyi Fejedelemség születési anyakönyvi kivonatának is. Erdély különállása csak 1848-ban szűnt meg, de ez már egy másik történet…
The Fall of Siklós
The Road to the Siege of Siklós Castle
Unfortunately, Siklós Castle also fell in 1543.
The road to the siege and fall of Siklós was a long one. When Siklós Castle was besieged by Suleiman's troops, the Ottoman Empire had already expanded to such a large extent that it had become a world empire. Sultan Suleiman, before the siege of Siklós, dealt a severe blow to the Hungarian army on August 29, 1526. In this battle, the Hungarian King Louis II Jagello, who participated in the battle almost as a child, also fell. The Sultan's troops did not march further after the victory, although Siklós Castle was a stone's throw away. Sensing the distance, Szársomlyó and Tenkes are clearly visible from that area with the naked eye. Despite this, the army did not set out, even though that force could have occupied the castle on the march. Why did Suleiman decide to occupy Siklós only 17 years after the Battle of Mohács? Let's briefly look at the antecedents. The history and development of the empire is relatively short, as it unfolded sometime around the 1280s, and the Ottoman state was born by the end of the century. About 400 tents of Turkmen nomads founded the later world empire, which became a defining factor of the era. Osman was the founder of the state, after whom the empire also took its name. When Suleiman ascended the throne in 1520, the empire covered an area of nearly 1.5 million km2, and by the time of his death it had reached 2.5 million km2. The Janissary elite unit (new army) participating in the conquests was created sometime around the 1360s. The army's essence was conquest, as a result of which the empire became an extremely expansive power. Suleiman did not delay long, already in 1521 he dealt a serious blow to our southern castle system. He captured the key Nándorfehérvár. The attack hit us at the worst possible time, because with the death of Władysław II Jagello, the minor Louis II inherited the throne, who was ruled in his place by the royal council, while the anarchy of the estates continued, which also reduced the country's defense capabilities. We did not have to wait long for the next blow. This happened at Mohács in 1526, but this did not mean the complete destruction of the country and the cessation of independence, because Suleiman's primary goal was the capture of Vienna (1529 and 1532) and not the territorial occupation of Hungary. After the withdrawal, we were given a decade and a half to regroup and prepare for the next attack. This happened in 1541, which meant the loss of Buda. However, one of the precedents for this was the Peace of Várad concluded by Ferdinand and Szapolyai in 1538. In this agreement, Szapolyai agreed that upon his death, the part of the country he owned would also pass to Ferdinand. In the meantime, he swore allegiance to his son, the infant John Sigismund. After the death of the ruler, György Fráter became the guardian of the infant heir to the throne and at the same time the governor of the country. After Szapolyai's death, Ferdinand, led by General Roggendorf, wanted to enforce the terms of the Várad Peace Treaty with armed troops. He attacked Buda, so Werbőczy and György Frat turned to the Sultan for help. It was well known that György Fráter was an excellent diplomat, but he made a mistake in 1541. Thanks to this, because he was "called", Suleiman entered the country and captured Buda, the heart of the country, almost without a blow of the sword. This was the real Mohács, because that was when we lost our independence and the country was divided into three parts. We can also thank György Fráter for the border castle battles that followed. After the fall of Buda, at the end of 1541, he concluded the Gyalu Treaty with Ferdinand, which would have been a confirmation of the Várad Peace Treaty. Thanks to this, Ferdinand tried to recapture Buda in 1542, but failed. The sultan, in order to protect Buda, decided to expand the occupied territory, which connected the empire with Buda. In order to carry out this plan, he again marched against the country with an army in 1543. At that time, Siklós fell (July 7, 1543), as well as Pécs, Székesfehérvár, Esztergom and Visegrád.
The siege and the fall of the castle
A few words about the siege of Siklós.
Suleiman sent Ahmed Pasha ahead to march to Siklós. Captain Vas Mihály, who led the defense of the castle, refused the pasha's call to surrender and prepared for defense. The besiegers set up their batteries, which attacked the western and southern sides very effectively. In the meantime, Suleiman also arrived, thus completing the army besieging the castle. During the siege, the defenders broke out twice and damaged seven of the cannons that were pushed closer, damaged four, and took 21 attackers prisoner. However, the castle defense soon found itself unable to return fire because they could not supply their guns with adequate ammunition. The enemy was thus able to move their positions closer and make a breach in the walls, thus preparing for a general attack. Unfortunately, the besiegers entered and occupied the outer castle on July 3. However, the defenders, led by Mihály Vas, held their ground and between July 3 and 5, they repelled several sieges from the inner castle, but their resistance weakened day by day, until finally the castle captain decided to surrender the castle if they were given a free retreat. The surrender of the castle was agreed on July 7, according to which the defenders of Siklós were free to retreat.
Division and the establishment of the Principality of Transylvania
Continuing the train of thought that preceded the siege, Fráter continued to act, and in 1549, in the Treaty of Nyírbátor, he made another attempt to unify the country. In order to give the treaty momentum, Ferdinand even promised his daughter to Sigismund John in case of his abdication. György Fráter's series of diplomatic maneuvers cost him his life in 1551, and Suleiman launched another attack on the country in 1552 in order to further expand his territory and separate the Uplands from Transylvania. At that time, Timisoara, Szolnok, Szécsény and Veszprém fell, but the defenders of Eger prevented the completion of the plan. Suleiman did not give up his great plan to conquer Vienna, so in 1566 he launched another campaign, but he died during the siege of Szigetvár. The Treaty of Adrianople, concluded after his death in 1568, finally ended the campaigns against the country, which brought peace for a longer period, but the three-part territorial division of the country remained. This was confirmed by the Speyer Agreement between Maximilian I and John Sigismund, which can rightly be considered the birth certificate of the Principality of Transylvania. Transylvania's independence only ended in 1848, but that's another story...